Fiji

Dag lieve mensen, Hierbij de link naar het Fiji Filmpje:   http://vimeo.com/40055892 Het is allemaal zoals de meesten weten anders gelopen dan we verwacht hadden. Laat ik positief beginnnen. We kwamen aan op het main eiland in Nadi met prachtig mooi weer, aangename temperaturen oftewel niks aan het handje! DIe avond lekker bij ons aangeraden hostel buiten gezeten door folders bladeren om te kijken wat we de aankomende 10 dagen wouden doen. Op het laatste moment nog een tripje geboekt zodat we de volgende ochtend meteen weg konden naar de eilanden. DIe avond ook nog een prachtige zonsondergang gezien, we waanden ons in een paradijs! De volgende ochtend 7 uur in de bus richting de boot. Nog steeds niks aan het handje, stralende zon 30 graden. Het pakket dat we geboekt hadden bestond uit 7 nachten en 8 dagen op 4 verschillende eilanden, eten en accomodatie zat hierbij in. We zaten lekker te relaxen op de boot, nergens hoefden we over na te denken, een vakantie in een vakantie! Aangekomen na 5 uur prachtige kleine eilandjes en dramatische rots partijen bekeken te hebben, waren we bij onze 1e stop. Zingend werden we warm verwelkomd door het personeel. BULA! Meteen en overheerlijke lunch, het leven was goed! De zee straalde ons tegemoet het rif was binnen loop afstand om prachtg te snorkelen. Een mooie zon tuin en ruime dorm, hier konden we wel aan wennen! Dus wij hebben deze eerste dag lekker gerelaxed in de hangmat, cocktailtje dr bij, heerlijk! Maar toen.... Begon het te regenen... De donkere wolken pakten zich de volgende dag snel samen en er kwam me toch een regen uit! Dit bleef helaas 24 uur per dag 5 dagen lang zo door gaan! Echt ongeloofelijk, we hebben nog nooit zo ontzetted veel regen gezien. Het waaide ook flink en we brachten onze dagen door in de ruime gezamelijke ruimte, beetje boekje lezen, kaarten, spelletjes doen. Eten en drinken was er genoeg, de groep was gezellig, het enige vervelende was dat we geen activiteiten buiten konden doen. We hebben ons nooit onveilig gevoeld, een paar lekkages en 's nachts nat worden in je bed, maar verder waren het vooral onze dorm genootjes die onze nachtrust ontnomen (dronken ieren.. zegt dat genoeg?). Het resort heeft ons deze dagen prima verzorgd. elke avond zingen en spelletjes, goed eten, en alemaal super vriendelijk. Door de weersomstandigheden kon de grote boot niet varen dus zaten we vast op dit eiland. Heel jammer natuurlijk maar wat doe je dr aan? Na een tijdje werden we toch wel wat zenuwachtig want er was ook een vlucht te halen, en wat als de boot dan nog steeds niet ging? Dus toch maar even op internet kijken, normaal gesproken kostte dit 18 dollar per uur (!) maar door de omstandigheden mochten we wel even snel checken. Het zag er naar uit dat het weer beter begon te worden. Maar we stootten ook op een aantal verontrustende nieuws berichen; noodtoestand in Fiji, overstromingen, chaos, toeristen die vast zaten, vluchten die gecancelled waren enz. enz. We hadden er nooit bij stil gestaan dat het zo erg was! Gelukkig zaten wij nog relatief goed, want er gingen ook verhalen de rondte van eilanden waar geen eten meer was en waar de accomodatie onstabiel was.. Dus op dat moment toch maar het thuisfront informeren dat we veilig zaten. Onze grootste zorg was op dat moment dat we op tijd weer op het main eiland waren om onze vlucht te halen. DIt was ook nog maar de vraag want iedereen zei weer wat anders, ontzettend verwarrend. Op een gegeven moment kwam iemand van de receptie naar ons toe "ja, de overnachtingen die jullie hier extra zijn gebleven uit jullie pakket moeten jullie er extra bij betalen". Wat?! Moeten we dubbel betalen? Ja we moesten dubbel betalen.. Het bleek dat de reisorganisatie en de resorts niet een logische oplossing voor dit onverwachte probleem konden vinden en het daarom maar op de gasten afschoof met de woorden "regel het maar met je reisverzekering". Wij en nog 8 anderen waren des duivels! Dit kon toch niet? Logischer wijs weigerden we in eerste instantie te betalen, alleen toen werd het nog even een stapje erger, als we niet zouden betalen dan zouden ze ons niet naar de boot brengen... En het werd nog erger, ze waren ook bereid om fysiek ons dan tegen te houden.. Ongelooflijk! We zaten met een druk om onze vlucht te halen, dus hadden eigenlijk geen andere keus, we moesten de boot halen.. De reisorganisatie "Awesome Adventures" was totaal niet behulpzaam in een alternatief bieden of wat dan ook. Een uur is iemand aan de lijn geweest met een manager die maar bleef zeggen dat het een verzekeringskwestie was want zo stond het in de voorwaarden. De voorwaarden zeiden alleen dat het bij extra nachten zelf moest worden betaald. Het is hierbij nog niet gedaan en uitgepraat omdat we helaas alweer weg moesten, maar de laatste woorden zijn hier nog niet over gezegd. Ik wil dan ook iedereen aanraden om vooral niet met Awesome Adventures te gaan reizen, ze hebben volgens mij ook in Australie en Nieuw-Zeeland afdelingen. Je bent beter af als je iets meer moeite doet en zelf je accomodatie etc. regelt dan heb je het zelf in de hand en de vrijheid om te doen en te laten wat jij wil, plus je word niet behandeld als "de domme toerist". Om positief af te sluiten, Fiji was ondanks de regen fantastisch, de mensen de omgeving het hele gevoel maakt dat je hier elk jaar terug wilt komen! Dat gaan we ook zeker doen! Dan kijken we wel van te voren of er geen cyclonen aankomen! De volgende update komt snel vanuit Indonesie! Heel veel liefs, Jorn & Sanne

Karin

Uh... hoor net t nieuws. Waar zijn jullie????

Tini

Ja houd het nieuws goed in de gaten en doe voorzichtig veel liefs uit Joure

Jorn

Wij zijn nu in Bali en gaan nu naar Yogjakarta in Java! Het lijkt allemaal mee te vallen dus komt goed!

Peter

Ongelooflijk wat een pech allemaal zeg!

Sophia

Heftig hoor! Hoorde al het een en ander via Wian, nu maar weer lekker bijkomen en genieten op Bali!! Veel plezierrrrr!!!!!

Hamba