De eerste week! :D

Lieve allemaal

Na een mooi 'afscheid' tijdens ons feestje (iedereen die er was nog bedankt!) en op het vliegveld de familie uitzwaaien konden we dan eindelijk vertrekken! :D

De eerste week zit er op! De kop is eraf! Een week in Zuid Afrika en 3 dagen Londen hebben we achter de rug. Konden we maar naar huis! Het is hier zo niet leuk, en dan moeten we nog 5 weken in Zuid Afrika! Pff! Wat een zwaar leven!

Niet hoor! Bij het begin beginnen lijkt me het handigst. Londen! Mooie stad! Na een uurtje vliegen kwamen we aan, hop op de metro naar Finsbury park waar we ons hotel na 5 minuten lopen hadden bereikt. Prima kamer, lekker ontbijtje 's ochtends en mooi dichtbij gelegen bij het metro station. Meteen maar een 3 dagen kaart gehaald voor de metro zodat we overal konden komen. We zijn mooi op de toeristische toer geweest en hebben o.a. gezien: Big Ben, Londen Eye, Buckingham Palace waar we de wisseling van de wacht hebben gezien, Westminster abbey, Tower bridge, St Pauls Cathedral en natuurlijk in zo'n mooie rode dubbeldek bus gezeten.

De volgende dag hebben we nog een bezoekje aan het oude en nieuwe Arsenal stadion gebracht (Dennis Bergkamp enorm op de zijkant). Daarna door naar het Natural History museum wat erg indrukwekkend was althans het gebouw dan, binnen was het een drukte van belang met krijsende kinderen en overal buggy's. Dus daar waren we na 2 uurtjes ook wel weer uitgekeken. Toen hebben we een bezoekje gebracht aan Notting Hill waar het Carnaval moest zijn, niet gezien.. Maar wel een rondje door de Portobello Market gedaan en in een Engelse pub een paar pints gedronken.

De laatste dag mochten we om de schappelijke tijd van 11 uur ons hotelletje weer verlaten en moesten we tot 21.20 wachten, want toen was onze volgende vlucht pas.. Maar dat maakte niet uit want we hebben bepakt en bezakt ons prima vermaakt in Hyde Park en op het vliegveld.

Na ongeveer 12 uur vliegen kwamen we dan aan in Zuid Afrika, in Johannesburg welteverstaan. We konden meteen onze prachtige bolide een witte toyota corolla ophalen en voordat we het wisten reden we op de snelweg in Johannesburg! Wat een chaos! Ze nemen het hier niet zo nauw met de verkeersregels, en daarnaast is het hardstikke druk op de wegen. Dus we waren meteen al flink verdwaald, waar is de stad? Waar moeten we heen? Ga hier maar links af, of hier rechts? Nog nooit links gereden natuurlijk en met dat schakelen ook heel anders. Flink zweten dus de eerste uurtjes. Wat resulteerde in ongeveer 100 km rijden in Johannesburg zonder te weten dat we eigenlijk al in de stad waren. Toen uiteindelijk maar even gestopt en snel de navigatie op Jorn zn telefoon aan (beetje smokkelen mag wel toch?) en het hostel opgezocht. Daar aangekomen wisten we niet zo goed of dit nou het hostel was, maar even gevraagd aan een man die op straat iemand aan het knippen was, ja dat was toch echt het hostel. Naja oke.. Het zag er nogal uitgestorven uit. We waren dan ook bijna de enige, maar konden meteen een kamer krijgen en het zag er ook allemaal prima uit.

De volgende dag wouden we graag een bezoekje aan het apartheid museum en Soweto (de grootste sloppenwijk van Afrika) brengen. Op internet hadden we via Google maps al een beetje uitgezocht waar we heen moesten zodat we niet weer zouden verdwalen. Het mocht alleen niet baten. Ondanks mijn vreselijk goede navigatie kunsten en Jorn zijn uitmuntende Afrikaanse rijstijl slaagden we er niet in om beide locaties te vinden. Toen zijn we maar snel doorgereden, weg uit Johannesburg! We hadden het ondertussen ook wel gehad met de stad..

De volgende stop was Sabie. We bereikten het kleine plaatsje na ongeveer 6 uur rijden vanaf Jo'burg. We kwamen zelfs langs een Nederlandse plaats; Middelburg. En zo waren er wel meer Nederlandse plaatsen op de kaart te vinden, erg grappig om te zien. In Sabie hadden we met de Lonely planet al een hostel gevonden die ons geschikt leek. Daar aangekomen stuitten we weer op een uitgestorven terrein. Niemand te vinden! Dus eerst maar even een hapje eten en daarna weer proberen. Na een uurtje kwamen we terug en ja hoor daar kwam iemand aangelopen. Of we een kamer wouden? Ja graag! Doe maar een dorm room (een kamer met meerder mensen en stapelbedden). Prima, geen probleem er was toch niemand. Oke gezellig.. Dus zaten we met zn tween op een kamer voor 9 personen! Geen probleem natuurlijk!

Bij het hostel kon je allemaal 'extreme' activiteiten doen en we hadden gekozen voor een pakket met 3 activiteiten en 2 overnachtingen. De volgende dag stond er tubing en een bridge swing op het programma. Het tubing hield in dat we met een rubberen band van een rivier af zouden drijven, maar niet zomaar drijven wel een beetje extreem natuurlijk! Met stroomversnellingen en rotsen waar we omheen moesten manouvreren. Super leuk! Maar nog extremer was 's avonds de bridge swing. Vanaf een 25 meter hoge brug zo hoppa naar beneden stappen en er onderdoor slingeren. Sta je dan.. Maar we hebben het beide gedaan, en het was zeker de moeite waard!

Dan de volgende dag de 3e en laatste activiteit, kloofing. Wederom een extreme activiteit en dan wel in de vorm van een wandeling. Maar natuurlijk niet zomaar een wandeling, over stenen, onder stenen door, door een rivier, van klifjes afspringen, onder een waterval staan, en dat midden in de jungle. Super vet! Wederom een geweldige ervaring! Dit was 's ochtends en 's middags hadden we op de planning om door te rijden naar de Blyde River Canyon. Daar zijn we gestopt om van het prachtige uitzicht te genieten en een paar mooie foto's te maken.

Daarna was de volgende stop Hazyview, om vanuit daar door het Kruger Park te rijden en wat Wildlife te spotten. Wederom bij een hostel aangekomen dat uitgestorven was, en weer een kamer heerlijk voor ons alleen. De mensen van het hostel waren erg behulpzaam en wezen ons de beste manier om door het Kruger park te rijden. Dus de volgende dag heeeeeeeeel vroeg opgestaan (4.30) en op naar de ingang van het Kruger!

Na ongeveer 9 uur rijden door het park hebben we behoorlijk wat dieren van ons lijstje kunnen afvinken: Nijlpaarden, Giraffes, een Jachtluipaard, Olifanten, Impala's, een Neushoorn, Krokodillen, Een Cheeta (slapend in een boom), Wrattenzwijnen (Pumba! :)), Bavianen en nog wel veel meer! Prachtig mooi om al deze beesten in zo'n mooie omgeving te kunnen bekijken en nog best dichtbij te kunnen komen. Geweldig! Dit staat in ons geheugen gegrift. We hebben het nu met onze eigen auto gewoon gedaan, maar we gaan in de komende weken nog een keer met een echte safari mee ;)

De volgende dag wisten we niet goed waar we nu heen moesten, naar Swaziland of toch naar St. Lucia? We hadden eigenlijk geen zin om nog een keer de hele dag in de auto te zitten, maar de man van het hostel verzekerde ons dat het ongeveer 6 uurtjes rijden was naar St. Lucia. Dus toch maar besloten om dat te gaan doen. Het werden geen 6 uren maar weer 9 uur rijden! Het was inmiddels ook al donker geworden en we snapten nu waarom het afgeraden word om in het donker hier te rijden, je zag bijna niks en de mensen reden nog steeds best hard, en er lopen geregeld mensen langs de weg.. Maar gelukkig hebben we veilig en wel ons hostel in St. Lucia bereikt en hebben we besloten om hier wat langer te blijven.St Lucia is een leuk dorp waar genoeg te doen is, we vermaken ons hier dus wel! ' s avonds stonden we meteen al oog in oog met een nijlpaard! Die schijnen hier nogal eens door het dorp te lopen.. We gaan nog even kijken wat de mogelijkheden zijn voor ons Duik Brevet, en dan hopelijk veel duiken en nog meer mooie, leuke dingen zien en beleven!

Dit was het tot nu toe, foto's en filmpjes volgen snel en na een weekje ofzo posten we weer een verhaaltje en zo houden we jullie op de hoogte van onze avonturen hier in Zuid Afrika! :D

Heel veel liefs,

Jorn & Sanne

Tessa

oooh wat gaaf allemaal! Altijd wanneer ik reisverhalen lees zit ik mt kippenvel achter m'n computertje! Deze keer weer:) klinkt allemaal fantastisch.. Het liefst had ik met jullie meegedaan en een ticket geboekt. Hier is het vies regenachtig weer waar de scholen weer zijn begonnen. Redelijk deprimerend dus;). heel veel plezier en ik wacht met smart op jullie volgende verhaal.
Kusss

Marieke

Heeey!
Wat ontzettend gaaf! Het klinkt echt super! En zo te horen vermaken jullie je wel:D Super tof! Heel veeeel plezier nog St. Lucia!
Dikke tut, mriekje xD

René

En ik maar denken dat ik vroeger veel had meegemaakt. Machtig mooi om te lezen dat alles goed gaat en dat jullie genieten. Wel een wonder dat Jorn het wildpark weer uit mocht .... Geintje
Dikke kus en veel liefs van ons

Lisanne

Wat hebben jullie al veel gedaan in zo'n korte tijd. Echt superleuk!! Veel plezier de komende tijd en ben benieuwd naar de fotos!
Liefs Lisanne

Jorrit

Shiiiitttttttttttt:D, ik kom er aan!

Korinne

Ooooooh! Ik ben zoooo jaloers! Vooral het Krugerpark, ik wilde daar vroeger altijd werken xD Ben heel benieuwd naar de foto's! Heel veel plezier nog! xx

Inez

Zo niet te zuinig met de lettertjes, ben op de helft, lees het straks even af;) #Dyslexie

Jorn

Aan een Ipad heb je in Afrika helemaal niks! #geenWiFi #geenUsb #geenhelemaalniks .. De foto's en filmpjes gaan dus nog wel even duren!

Bert ut Joure

Wij willen foto's! Wij willen filmpjes!

Lezen is zo onpersoonlijk:( Maar wel leuk om te lezen :P Ga zo voort

Elsbertus!

Whahaha ik zie jullie al in de auto zitten in ST Johannesburg! 100 KM rijden en er gewoon al zijn! heheheh ik lag toch wel weer even krom hier op m'n bedje :D Maar popjes, wat prachtig allemaal! Ben erg benieuwd naar jullie prachtige foto's!

Succes met 't vinden van internetverbinding(en) hihi

Dikke knuffel en tut!

Marieke Heinkens

JALOERS!!!!
xxx

riansje

Sgatjes!!!! wow! het lijkt wel of jullie al maanden weg zijn als ik dit zo lees. Wat zijn jullie goed cultureel bezig geweest in london whaha geweldig! En nu zuid-afrika..... omg! Doen jullie wel voorzichtig?! Ik kijk nu al uit naar het volgende fantastische verhaal!

kussssssss

Nynke

Suppper leuk verhaal! Klinkt allemaal geweldig geniet er nog van!!! dikke tut

Jesse ut de Jouwer

Nice koppel! ik heb de treinreis weer nuttig kunnen maken door dit te lezen :P (oja stuur die Ipad maar op dan naar de klamp) :D veel plezier xxx

Peter

Jeetje mina zeg, tot vandaag wist ik niet eens dat je alweer uit Nederland was vertrokken... En zo te lezen heb je inmiddels alweer een aantal leuke dingen beleefd. Ik zal je verhalen ook ditmaal weer met veel interesse lezen alleen jammer dat ik nu nog een jaar moet wachten om je weer eens een keer in reallife te kunnen spreken. :)

Hamba