South Africa the final part..

Goedemorgen, middag, avond, nacht! We zijn aanbeland in Australie! En rijden op het moment van schrijven door de outback met voor ons niets dan een lange weg rechtdoor. Maar daarover later meer in het volgende verhaaltje. Want wat rest ons nog zijn de laatste weken van Zuid Afrika beschrijven! Het filmpje staat inmiddels alweer een paar dagen online en  hierbij hoort natuurlijk de enige uitleg. We waren geindigd in East Londen waar we o.a. met witte leeuw welpjes hebben kennis gemaakt Vanaf hier zal ik onze weg vervolgen tot het eindpunt; Kaapstad. Hogsback was onze volgende stop, het beloofde een fantasietrip te worden met een sterke "lord of the rings" sfeer. Ons hostel heette ook "away with the fairies"... dus.. Het lag redelijk in land weer en we werden getrakteerd op een mooi berglandschap. Het stond hier bekend om de mooie wandelingen en die besloten we dan ook te doen. Het leidde ons naar een enorme boom en 3 watervallen. Maar natuurllijk niet zomaar, klauterend over rotsen en steile paadjes. Erg grappig was aan het begin van de wandeling de badkuip die op de rand van een afgrond stond. Je kon er ook daadwerkelijk in baden! Na een wandeling van ongeveer 4 uur met alle mooie plekjes konden we heerlijk herstellen in ons bijna prive huisje. Het waren 2 relaxte dagen, alleen was het wel wat te rustig naar onze smaak. Maar daar kwam gelukkig snel verandering in toen we onze weg vervolgden naar het surfersdorpje Jeffrey's bay. Stel je voor je bent in Nederland en besluit de volgende dag in Frankrijk te gaan surfen.. Dat was ongeveer de afstand die we samen met onze reisgenoten Metha en Richard overbrugden. Natuurlijk helemaal niet erg want je hebt alle vrijheid en tijd om dit te doen ;) In Jeffrey's bay hing absoluut een surfer sfeer, direct aan het strand, de zee op de achtergrond ruisen, en natuurlijk de surfers in het water.  Het hostel was heel relaxed en ze boden diverse activiteiten aan waaronder een township tour. Dit hadden we nog niet gedaan, dus we besloten de groep aan te sluiten richting de sloppenwijk van Jeffrey's bay. Onze gids vertelde het een en ander over het onstaan van de township en wat er allemaal gebeurd. Het is zo dat alle hutjes een nummer hebben dit nummer coronspondeerd met de plek in een wachtrij voor een 'normaal' huis. De meeste mensen die daadwerkelijk een stenen huis hebben verhuren deze weer onder aan vakantiegangers omdat het een stuk goedkoper is om in de township te blijven wonen. Beetje raar.. Er is ook ongeveer 1 kraan met water voor ongeveer  20 tot 30 huisjes, electriciteit is er niet. Alleen word dit meestal afgetapt van de omliggende huizen. De overheid weet hier van en komt zo af en toe langs om de draden door te knippen, maar het is een kwestie van tijd en de draden zijn alweer aan elkaar gekoppeld, een beetje een onbegonnen zaak, maar hey ik geef ze geen ongelijk. We bezochten een heuse medicijn vrouw. Met zn alle in een klein huisje gepropt, en daar zat ze de 'mama'. Allemaal potjes en takjes met een voor een, een andere werking. Zo waren er struikjes voor zelfverzekerheid, moed, spraakzaamheid en zelfs potentieverhogende takjes! Het scheen nog te werken ook.. Daarna door naar de plaatselijke kroeg, het was maandag middag 3 uur en vanaf een behoorlijke afstand hoorde we de muziek al. Eenmaal binnengekomen was het een drukte van belang. Allemaal dronken mannen en vrouwen die op de muziek aan het dansen waren. Ik werd al meteen aangeklampt door een vrouwtje, met haar hand omhoog vroeg ze me om geld of bier. Witte vrouw = geld? Beetje raar, het werd ook al snel vervelend want de dronken mannen kwamen al snel op de meiden af. Je kocht er een 750ml fles bier voor zo'n 0,80 cent dat verklaarde waarschijnlijk ook de toestand van vele. Toen we weg gingen om de tour te vervolgen hadden we gezelschap van 2 dronkelappen, die zich al schreeuwende ons op hun eigen manier een tour gaven. Gelukkig haakten ze na een tijdje ook weer af. Al met al een speciale ervaring! 's Avonds was het tijd voor wat drankspelletjes die ik natuurlijk telkens verloor en de meest ranzige drankjes voor de kiezen kreeg.. Wat resulteerde in de volgende ochtend met een flinke kater paardrijden.. En niet zomaar paardrijden, heerlijk galloperen over een uitgestorven strand! Dit hielp goed tegen de kater! Er was een zeer fijne Billabong outlet in het stadje waar voornamelijk ik een flinke slag heb geslagen. Zelfs een wetsuit voor 20 euro! De gingen we de volgende dag na een avondje heerlijk braaien (bbqen) meteen uitproberen. Want je kan natuurlijk niet op een van de beste surfplekken op de wereld dit overslaan. Het was alleen een flinke tegenvaller voor ons beginners.. Het waaide hard en de golven waren hoog en kwamen snel achter elkaar.. We hadden geen kans! Maar goed toch geprobeerd.. Toen maar door naar Stormsriver, waar we er toch echt aan moesten geloven.. De bungee jump! We hadden voor de ochtend geboekt en na een nacht vol angstige dromen reden we richting de berucht en beroemde Bloukrans brug. Zoals vele al op het filmpje hebben kunnen zien hoe de sprong is verlopen zal ik het hier nog even toelichten: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat een ontzettend vette-abnormaal-tegekke-doehetzoweer-idiote-ikkandewereldaan-belachelijke-adrenaline-schreewjelongenuitjelijf ervaring. En daarmee is alles wel zo'n beetje gezegd.. In Stormsriver zelf was het vrij rustig, we zouden nog een canopy tour doen maar we moesten een beetje te lang wachten dus we besloten weer door te rijden naar Plettenberg Bay. Het weer zat wat tegen dus hebben we hier 3 nachten doorgebracht met bij het kampvuur zitten beetje poolen, eten en chille in ons prive huisje. De enige mooi dag hebben we nog een wandeling gemaakt van 9.4 km over Robberg Peninsula. Een prachtige wandeling langs de rand van een klif, weer over stenen en uitzicht op zeehonden die vreselijk stonken haha :) Het hostel was super relaxed we werden zowat op onze wenken bediend. Het bleek dat 2 van het hostel dezelfde kant opgingen als ons. We kwamen ze dan ook weer tegen op de volgende stop; Knysna. Het scheen de moeite waard te zijn, de haven was indrukwekkend en de Knysna Heads, maar daar bleef het ook bij. In het hostel ontmoette we een 2 Nederlandse jongens waar we 's avonds een gezellige avond mee hebben gehad. Een beetje te gezellig de volgende dag vertrokken we met een fikse kater naar Oudtshoorn. Daar aangekomen in het paradise backpackers werden we verwelkomd door de gastheer met "welkom bij de club". Hij bleek ook een kater te hebben! Haha :) We besloten om lekker op de bank videobanden (!) te kijken, en wie liep daar binnen? Jawel het was Bart! Gezellig! We besloten om de volgende dag iets actiever in te vullen door een fietstocht te reserveren van 54 kilometer.. Maar dan wel bergafwaarts haha! Van bovenaf de Zwartberg pass helemaal naar beneden terug naar het dorp. Onderweg konden we van alles doen. Eerst maar de afdaling overleven! Het ging behoolijk snel over de stenen weg, hobbel, hobbel en de handen strak om de rem. Er kwam geen trappen bij aan de pas! De eerste stop werden de Cango caves. Hier kon je een tour door de ondergrondse grotten doen. Je kon kiezen uit een gewone tour of een adventure tour.. Wij kozen natuurlijk voor de adventure tour! Het eerste gedeelte stelde ons iets wat teleur, grote ruimten met enorme groepen mensen.. Maar algauw werden de groepen opgesplitst en mocten we onze weg vervolgen door de nauwe gedeelten van de grotten. Erg claustrofobisch! Het was zo nauw dat een wat forsere man niet verder kon, en via een andere weg door moest. Dit was eigenlijk best wel grappig ;) Hoogtepunt was een gleuf van zo'n 25cm waar je op je rug doorheen moest glijden. Erg leuke tour! Onze fietstocht vervolgde door het prachtige landschap waar we regelmatig struisvogels tegenkwamen die in de buurt veel gehouden worden voor het vlees en de veren. Deze veren worden vooral verkocht aan Brazilie en Las Vegas voor het carnaval en de shows. Onze volgende stop was en heuse struisvogel boerderij, die rondleidingen geeft aan de vele toeristen en de mogelijkheid bied om een struisvogel te berijden.. Dus zo stonden we oog in oog met een struisvogel. Wat een belachelijke beesten! Haha :) Ze zien er zo ontzettend onnozel uit, en zijn dat naar zeggen ook. De ogen van een struisvogel wegen namenlijk zwaarder dan de hersenen. En daarnaast zien ze er ook niet echt intelligent uit met die lange hals en gekke kop. Algauw werden we naar de 'ring' geleid waar het dan kon gebeuren, op zo'n beest zitten. Ondertussen waren we al een beetje bang gepraat over de agressiviteit van de mannetjes struisvogels. Eenmaal aangekomen waren we ook niet meer zo zeker of we op deze beesten wouden 'rijden'. Het maximale gewicht was 75 kilo, dit streepte Jorn en Bart dus al af.. Ik bleef dus over.. Oke vooruit omdat het een 'once in a lifetime experience' was. Dus ik op zo'n beest, ze deden een zak over zn kop zodat hij rustig bleef, twee mannen begeleiden me op de rug. Helemaal op de nek met mijn benen gekruist voor en mijn handen stevig vast om de vleugels. Doe maar alsof je op een Harley Davidson rijd zeiden ze. Oke.. Zak van de kop af en hop daar ging ik. Viel best mee! De struisvogel liet zich gelukkig niet erg opfokken dus ik kwam er goed vanaf. Later in het hostel hoorden we dat een jongen ervan af was gevallen en zn staartbeentje had gekneust. Pfieuw! Na al deze spanning en sensatie hadden we wel honger gekregen, eerst nog wat struisvogel 'biltong' weggekauwd (gedroogd vlees met kruiden, erg populair in ZA ook wel bekend als beef jerkey). En toen lekker geluncht in een aller schattigst restaurantje, waarna we onze laatste kilometers naar het dorp aflegden. Een zeer geslaagde dag! De volgende dag vervolgde we onze weg naar HET Walvisdorp van Zuid Afrika; Hermanus. En de reputatie was niet overdreven. Eerst in gecheckt in het lieflijke hostel, en daarna meteen de boulevard op! Hmm nog geen walvissen, en toen opeen ja! Daar! Een rug! Een rug werd al snel vinnen, en als klap op de vuurpijl werden we ook nog getrakteerd op sprongen! Wauw! Wat een fantastisch mooi en bijzonder gezicht. Erg indrukwekkend. We waren nog steeds samen met Bart die had voor de volgende dag een 'shark cage dive' geboekt. Wij bedankten en lagen lekker op het strand. Later aan de foto's te zien was het wel erg leuk geweest! Maar goed, keuzes he ;) Toen toch maar door naar Kaapstad, want buiten het walvis spotten was Hermanus niet een erg vermakelijk dorp. Kaapstad! Wat een stad! We kwamen aan midden in de party straat; Long Street. Daar zat ons hostel op de bovenste verdieping van een kantoorpand. Na een stinkende lift tocht naar boven hadden we als beloning een rooftop bar! Dat maakte veel goed! Bart had met het haai duiken een stel ontmoet en onze vrienden Salami en Timo waren ook weer van de partij. Dus wat deden we? Party! De eerste club was al meteen gezellig, lekker dansen en drinken. En shotjes voor het absurde bedrag van 50 cent! Je kan je voorstellen hoe deze avond is afgelopen ;) Kort gezegd we eindigden in de MacDonald's met een lege portemonnee. Vroeg ontwaken met een behoorlijke kater zijn niet de perfecte omstandigheden voor een lekker actieve dag. Maar wij zijn niet zo logisch gezind dus besloten we de Tafelberg te beklimmen. Er werd ons verteld dat de klim zo'n twee uur zou duren. Het was inmiddels zo'n 33 graden en geen wolkje aan de lucht te bekennen. Dus we begonnen vol goede moed met flessen water aan onze wat later bleek martel tocht. Want zeg nou zelf, wie gaat er nou met 33 graden in de brandede zon met een flinke kater een berg beklimmen? Wij dus.. Na inderdaad ongeveer twee uur bereikten we de top, het voelde als vijf lange hete uren. Maar het was het waard! Een geweldig uitzicht over de stad en de zee! En voor Jorn erg belangrijk het Greenpoint stadium. Prachtig! Even wat leuke kiekjes maken en uitpuffen in het restaurantje daar boven op die berg. We hadden op de weg naar boven al besloten dat we met geen mogelijkheid ook weer naar beneden gingen met de benenwagen. Gelukkig was er een kabelbaan de ons netjes weer onderaan afzette. Naderhand waren we toch echt wel blij dat we deze klim hebben gedaan! Kan je dan toch maar weer van het 'must do' lijstje afvinken. 's Avonds waren we uiteraad helemaal op en onze poging tot uitgaan leverde dan ook weinig vertier op. De volgende dag was het onze rustdag die we doorbrachten op een van de mooie stranden in Kaapstad. Na een dagje luieren besloten we om nog een beetje actief te doen door nog een berg te beklimmen; Lion's Head. Daar kon je mooi de zonsondergang zien. Deze klim ging wonderbaarlijk genoeg en stuk gemakkelijker. En het was wederom het dubbel en dwars waard. Prachtige zonsondergang in de zee, en op de terugweg een overweldigend web van lichtjes van de stad. Top! De volgende dag besloten we een wijntour te doen, want Kaapstad is immers ook bekend om de vele wijnen. We waren een beetje te laat met een tour boeken maar gelukkig kon het hostel en taxichauffeur regelen die ons de rest van de dag wou rondrijden naar alle interessante wijnboerderijen. Dit bleek uiteindelijk nog een stuk leuker en goedkoper te zijn. De man was super aardig en bracht ons naar de wat minder commerciele wijnboerderijen. Wij als leken stonden er een beetje van uuuh.. Er werd van alles verteld over de verschillende wijnen, de smaak, textuur enz. enz. Dus wij maar mooi mee knikken en natuurlijk het belangrijkste proeven! Natuurlijk niet weer uitspugen ;) In totaal brachten we aan vijf winery's een bezoekje en hebben we zo'n 22 verschillende wijnen geproefd! Dat resulteerde in een hoop meligheid en wederom een geslaagde dag. Vroeg op bed want de volgende dag werden we vroeg op gepikt om een hele dag ons te kunnen vermaken gedurende de cape point peninsula tour. Deze bracht ons met de bazbus naar capepoint via de penguins op boulders beach. Een hele mooie tour met een grappige reisleider. Na een fietstochtje en lunch konden we dan het meest zuid-westelijke punte van Zuid Afrika aanschouwen. Leuke ervaring en mooie uitzichten. Dan de laatste dag die we met Bart doorbrachten op Robbeneiland. Ontzettend toeristisch natuurlijk maar wel iets wat je niet kan missen als je in Kaapstad bent. Eenmaal op het eiland aangekomen werden we eerst rondgeleid met een bus en reisleider. Hij vertelde van alles over de geschiedenis van het eilad en natuurlijk de gevangenis. Het verbaasde ons dat er zelfs nu nog mensen op het eiland wonen, de reisleider vertelde dat het om ongeveer 120 mensen ging. Na de bustour kwam het echt interessante gedeelte de rondleiding door de cellen. En niet door zomaar een reisleider, een ex-gevangene leidde ons rond! DIt was zeer interessant en we sloegen natuurlijk niet de cel over van Mister Nelson Mandela. Een erg indrukwekkende tour! 's avonds was het dan echt afscheid nemen van Bart. Nadat we uit eten waren geweest met een toetje wat we nog lang zullen herinneren (Super lekkere taart), zwaaiden we Bart uit en waren we weer met zn tweetjes. De laatste dagen hebben we niet veel meer gedaan in Kaapstad, alle activiteiten hadden we wel zo'n beetje afgerond, nu was het toeleven naar Australie! Helaas moesten we nog twee nachten in Johannesburg verblijven. Deze hebben we overleeft door wat rond te lopen en wederom voor te bereiden op Australie. En toen was het eindelijk zover hup op het vliegtuig naar Sydney! En dan zijn 6 weken Zuid Afrika zo voorbij gevlogen! Een bijzondere ervaring. Het was niet hoe we het verwacht hadden. Het land is zo divers! En niet alleen het landschap wat bijna om het uur veranderd. Ook de culturen en de mensen. Je kunt zien dat het een land is met een zekere geschiedenis. Wit en zwart, de apartheid en armoede. Tot onze verbazing was dit verschil nog heel goed zichtbaar. Aan de andere kant is het wel logisch want de apartheid is pas sinds 1994 afgeschaft. Toch viel het op dat alle schoonmaaksters 'zwart' waren en alle voormannen en managers stevige 'witte' mannen waren. We hebben gelukkig beide kanten kunnen meemaken en kunnen zien dat het land aan het opbouwen is tot een stabiele economie. Het heeft nog een lange weg te gaan maar zeker wel potentie. Het reizen was zeer makkelijk en de hostels van hoge standaard. We kunnen het aan iedereen aanraden om rond te reizen in Zuid Afrika! Daarom zeggen we ook Zuid Afrika bedankt! Heel veel liefs, Jorn & Sanne

Tien chris en Sanne

Wat een geweldig verhaal, jullie maken ook echt helemaal niks mee he. Jezus wat jullie in een week doen, daar doet de gemiddelde mens een levenlang over..

Heerlijk en blijf vooral genieten.

tutsje van ons

Rianne

Wauwie wat een verhaal zeg! Top

Peter

Zo te lezen hebben jullie de 6 weken Afrika zeer actief beleefd! De komende tijd kom je dus weer op voor jou bekend terrein en kun je je leven als 'Aussie' weer oppakken. :)

Geeske

Wat hebben jullie veel gezien en gedaan,en een super leuk verhaal.

anne en sietske

hoi hier even berichtje uit katlijk
hoe is het daar bij jullie
het nieuwe filmpje hebben wij niet gezien

wietske

hij is weer supper leuk dankje wel mijn nieuwe look is beter gelukt,gr

Hamba